måndag 12 januari 2009

Välkommen!

Hej!
Jag heter Christer men kallas för Oscar, bor i Korssele-Dorotea,(nyss fyllda 55!) tillsammans med min kära Nina. Vi har bott i Korssele sen vintern 1982-83. Jag växte upp på Skuldåkra (Sockenvägen 15) i Dorotea.
Musik har alltid varit kul att lyssna på,(kan inte spela nåt annat instrument).
Är uppväxt med pop o rock på andra hälften av 6o och hela 70-talet.
Tänker ibland tillbaka på den tiden, mest hur det var på 70-talet, då det gäller vilken musik man lyssnade på. Det var väl på mellanstadiet som det kom igång riktigt med alla artister som fanns då. Hep Stars, Tages, Shanes, Beatles, Rolling Stones för att nämna några.
Tio i Topp missades sällan. Det fanns en grupp som hette Deejays som var bra, men har inte lyckats hitta nåt med Deejays från den tiden. Sen i början på 70" blev det bara värre o värre, Deep Purple, Black Sabbath, Steppenwolf och Led Zeppelin, plus en herrans massa andra bra band. En grupp som är mycket bra och speciell är Jethro Tull, med tvärflöjtisten Ian Andersson som är fantastisk. Hade faktiskt nöjet att se dom live på gamla dar i Umeå för några år sen, tillsammans med mina döttrar Helena O Madeleine, det var jättekul!
Så för skojs skull presenteras här en musiknostalgisk tillbaka blick från den tiden. Några bilder ska jag visa också, skolkort, bilder på hus och vyer från samhället som inte finns kvar osv. "Speedhouse" ska jag förklara längre fram.
Första videon är Hep Stars.
FORTSÄTTNING FÖLJER, NY VIDEO NÄSTA VECKA!


Längst ner i bloggen finns ett videofält med lite speciella artister och låtar som jag tycker är bra ,(de som jag har hittat på You-Tube), dom byts varje månad hade jag tänkt. Nu i januari är det Stevie Ray Vaughan, en häftig gitarrist som jag nyligen har "upptäckt" på grund av Göran Torgrimsson, en annan bluesgitarrist som jag har lärt känna.

HÅLL TILL GODO:)

2 kommentarer: